pátek 23. ledna 2009

Demiurgos



Kdysi dávno, bylo jen jedno. A to jedno bylo zcela plné samo sebou. Obsahovalo absolutně vše a přebývala v něm absolutní jednota. To jedno bylo absolutní moudrostí a dokonalostí. Neexistoval v něm čas, ani žádná jiná kategorie. Nevíme kdy, nevíme proč, ale od tohoto dokonalého jednoho vyšlehl mocný paprsek života, který se rozprostřel po celé věčnosti.  Z tohoto parsku vyšlehl další a pak další.  Každý z těchto parsků byl jeden svět, sféra, rovina bytí.  A náš příběh započal právě v jednom z nich.

            Ve své prázdnotě jsem musel, vytvořit něco co by mi dalo smysl.  Všude okolo byla jen hmota. A já jí uvedl do pohybu. Připravil jsem nádoby a ty se naplnily. Kéž bych to byl, já kdo je naplnil. Jedno neustále přetékalo samo sebou a toužilo po tom tvořit další a další světy. Proč? To nevím. Vlastně, vím toho poměrně málo. Téměř nic. Snad jen to, že jsem ten, který jsem, ten který budu a ten který byl. Mé nádoby se naplnily božstvím. A nikdy se nesmí, dozvědět kdo jsou a co by mohly být. Jsem jejich stvořitel, jsem ten kdo, je žárlivě milující. Jsem ten, kde potřebuje jejich víru, aby mohl být.

            Jsme lidé. Jsme smrtelní. Ale oproti němu jsme svobodní. On je zaslepen sám sebou a touhou po tom být milován. Nic jiného neumí, doopravdy nemiluje, pouze lpí na lži, kterou sám stvořil. On není vykupitel ze světa chaosu. Jsme to my samotní, kdo v sobě samých naleznou jednotu. A poté se vrátíme domů. Tak jako se vracejí vlci do svých rodných lovišť. Proto slyš smrtelný. Oslavuj svou smrtelnost, protože právě ona ti dává svobodu. Nahlédni do sebe a hleď, tak dlouho dokud z tebe nespadají okovy zlého Demiurgose. Nejsi nicotný, nejsi ubohý. To pouze pomíjivá mysl, plní rozkazy svého tvůrce. Odhlédni od ní a spatříš světlo.

5 komentářů:

  1. Forma, která vytváří formy ? Forma nesmrtelná vytváří ty smrtelné ? Oba mají stejnou podstatu protože vzešly z jednoty ? Jen ta jedna forma si neuvědomuje co je. To je stejně v prdeli někdy.

    OdpovědětVymazat
  2. Spiše si to neuvědomují všechny formy, když přistoupím na tvou aristotelovskou terminologii. Jedno není formou ani látkou je to prostě, jednoduché, dokonalé jedna. Alespoň v tomhle konceptu, který jsem popsal v tomhle příspěvku. Ach jo filozofický komentář k vlastnímu mýtu, kam ten svět spěje.

    Ale to už je metafyzika, kterou nemám moc rád:)

    OdpovědětVymazat
  3. A stejně, když se něco začne rozebírat a označovat. Tak se tím ten daný problém neskutečně redukuje. A malý výsek reality se stane ještě menším:)

    OdpovědětVymazat
  4. Stejně se mi líbí, že mám k dispozici osobního filozofa, který mě hezky přiřadí k nějakému učení-filozofii. Možná by to byl zajímavý podnikatelský záměr. Chcete vědět , kterému filozofickému směru se blíží Vaše uvažování. Vyplňte dotazník níže, pošlete xxx Kč na účet yyyyyyyy/zzz a bude Vám zaslán rozbor Vašich myšlenkových struktur. Vše se zárukou 2 roky. :))

    OdpovědětVymazat
  5. No můžeme to vyzkoušet:o))) Ale tu záruku bych nemohl dávat, protože názory se mohou změnit ještě ten den:))

    OdpovědětVymazat