neděle 2. srpna 2009

Zen a umění údržby motocyklu


Když jsem tuto knihu objevil v knihovně, letmo jsem potlačil znechucení z Evropského orientalismu. Pak jsem si, ale vzpomněl,že mi tato kniha byla doporučena, několika mými známými, které mám docela v respektu. Proto jsem potlačil znechucení ještě více:) a dal se do čtení. Musím říct, že po dlouhé době jsem našel knihu, která mi dokázala něco dát. Je velice důležité zdůraznit, že knížka není ani náhodou ezoterická. Spíše absolutně dokonale reflektuje západní myšlení. Autor je velice dobře obeznámen s západní filosofií, rétorikou, skepsí, zenem a údržbou motorek:)
Letmo musím naznačit, že je zde poukázáno na problematiku evropské mýtu, který se snaží vypadat jako řádná věda, stejně tak na problematiku subjektu,objektu a jejich dichotomie. Kapitolou samo o sobě je učení na vysoké škole, které je tak úžasně upřimně vylíčeno, že jsem musel smeknout(převážně nechuť k podporování originálních projektů). Velice krásné je, že se hlavní hrdina k cíli nedostane skrze iracionální záležitosti, ale skrz velice silnou a poctivou racionální analýzu skutečnosti. Zen je zde zmiňován spíše okrajově, jako doplněk dokonce i s poctivým přiznáním západního zkreslení. Tahle knížka si na nic nehraje, je tak moc poctivá a dobře napsaná, že mně to samotného udivuje. Myslím, že každý kdo se zajímá o filozofii by si jí měl přečíst. Hlavně je důležité se nenechat odradit názvem. Stejně tak je důležité přistoupit k ní bez předsudků:) Po přečtení je pak velice důležité nekoupit si motorku:)

Anglický název:Zen and the Art of Motorcycle Maintenance
Autor:Robert M. Pirsig
Nakladatel: Volvox Globator
Počet stran:344

Žádné komentáře:

Okomentovat